Sök på titel, författare eller ISBN


Anmäl dig till vårt nyhetsbrev


Santérus Förlag
Birkagatan 23
113 39 Stockholm

Tel: 08-30 34 62
 
E-post:
info@santerus.se

Santérus Förlag och
Santérus Academic Press Sweden
är en del av
T. Santérus AB
(556576-7331)
med säte i Stockholm.


Pris:
249 kr

ISBN:
978-91-7359-105-8
Språk:
Svenska
Org språk:
Svenska
Kategori:
Historia
Utgivning:
2016 december
Format:
151x226
Sidor:
319
Lagerstatus:
Finns på lager
Hitlers lojala musiker
Hur musiken blev ett vapen i Tredje rikets propaganda
Anders Carlberg
I detta verk lyfts musiker och sångare fram ur historien om andra världskriget. Deras val och livsöden illustrerar en central del i Nazitysklands politik.

I det tidiga 1930-talet hade Tyskland ett rikt musikliv och den tyska musiktraditionen fördes vidare av några av de mest lysande stjärnorna, t.ex. av dirigenten Wilhelm Furtwängler, ledaren för Berlinfilharmonikerna. Tillsammans med andra briljanta musiker och sångare kom han att till stor del, medvetet eller omedvetet, acceptera Hitlerrikets villkor för artistisk verksamhet och indirekt bli verktyg i nazismens tjänst. De var verksamma och gjorde karriär i en totalitär stat, där kulturen underkastades diktaturen och raspolitiken. De stora tyska musikskatterna betraktades som nationella klenoder som nazisterna använde för propaganda och påverkan. Richard Wagners operor spelades vid festspel och fick en hedersroll i den nyväckta nationalismen.

Genom att inordna sig i den totalitära kulturen bidrog musikerna till att torgföra den nazistiska ideologin, och artisternas eftermäle är därför nedsmutsat. Vilka alternativ hade de? Förstod de vilka konsekvenser deras vägval skulle kunna få? Var den konstnärliga karriären viktigare än moralen?

Dessa frågeställningar blir särskilt intressanta när man beaktar de musiker som reagerade och vågade opponera sig, som de icke-judiska dirigenterna Erich Kleiber och Arturo Toscanini, samt alla de judiska musiker som förföljdes och de som mördades i Förintelsen.

Berättelsen börjar i Berlin och fortsätter till Nordens huvudstäder och till delar av det nazistiskt ockuperade Europa.

Recensioner:
Camilla Lundberg på DN Kultur den 10 februari 2017
Så blev musiken ett maktmedel i nazisternas händer
Björn Wiman på DN kultur 29 januari 2017
Snart kan också dagens demagoger inse kulturens kraft
Erik van der Heeg recenserar på ledarsidorna.se den 29 januari 2017
Recension av ”Hitlers lojala musiker”



2017-09-20 13:45
Världens mest kända fängelse?
» Läs mer

2017-05-23 09:00
Säkerheten i Norden i fokus
» Läs mer

2017-03-24 10:16
Ännu en kvinna ur vår historia porträtterad!
» Läs mer

2017-02-01 12:08
Seminarium idag på Norra Latin i Stockholm.
» Läs mer

2016-12-06 14:00
Musikens betydelse i Tredje riket genomlyst!
» Läs mer

2016-11-29 21:00
2016 års dubbelnummer av Nordisk Socialrättslig Tidskrift ute nu!
» Läs mer